La setmana anterior vam avançar una de les novetats de l’edició de 2011 del concurs: la incorporació d’una nova categoria de fotografia. Avui us expliquem una altra novetat.
Fins ara, el tema dels treballs presentats a Femitic havia d’estar relacionat explícitament amb la participació de les dones en qualsevol de les formes que prenen les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC).
Fomentar la participació de les dones en les TICs és l’objectiu essencial de l’associació Dones en Xarxa, i el desenvolupem principalment a través del projecte Dones en Xarxa, Dones Ciutadanes en diferents municipis de Catalunya.
Per aquest motiu, les obres presentades havien de tenir en compte les següents directrius:
- Fomentar la creació de continguts digitals entre les dones
- Esperonar les dones perquè participin més activament a Internet i a les xarxes socials
- Visibilitzar les dones a Internet
- Reduir la fractura digital de gènere
- Fomentar l’ús d’Internet com un espai on promoure valors igualitaris i inclusius entre les i els joves
En aquesta tercera edició, però, la temàtica dels vídeos i les fotografies presentades a concurs s’amplia per incloure una nova categoria: àmbit laboral.
Segons la darrera Enquesta de Població Activa, a Catalunya, només el 56,02% de les dones es troben en actiu al mercat de treball. En relació amb els homes, la taxa d’activitat de les dones és 14,46 punts inferior.
En les actuacions que s’estan duent a terme per a sortir de la crisi econòmica, detectem un reforçament del model tradicional d’ "home sustentador econòmic principal" i "dona mestressa de casa". En aquests moments, trobem que el 40% de les dones inactives al mercat de treball no busquen feina per motius relacionats amb les responsabilitats domèstiques i familiars (enfront el 4% dels homes).
Aquestes dades sorprenen quan estem parlant de la societat amb les dones més formades de la història. Quan analitzem les dades d’atur segons nivell d’estudis ens trobem amb què la taxa d’atur de les dones és superior a la dels homes en els nivells de formació més elevats (22,3% en les dones universitàries i 17,8% en els homes universitaris).
Tot i que globalment la taxa d’atur masculina supera a la de les dones en 1,43 punts, en el darrer any, és l’atur de les dones el que ha crescut amb més intensitat, i són majoritàriament les dones, especialment les majors de 45 anys, les que quan es queden sense feina tenen més dificultats de reinserció laboral.
A més a més, són les dones les que tenen una taxa de temporalitat més alta, una contractació a temps parcial superior en 16,8 punts percentuals a la dels homes, i només un 2,9% de les dones són empresàries amb persones a càrrec (enfront el 5,9% dels homes).
En uns moments en què la creació d’ocupació és el gran repte, el sector de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) presenta un món de possibilitats i oportunitats per a explorar. Tot i així, només una quarta part de les persones ocupades en la branca d’activitat de la informació i la comunicació són dones (24,7%).
A pesar d’aquesta situació, les polítiques d’igualtat de gènere estan patint un greu retrocés, que condicionarà el desenvolupament econòmic i social sostenible en igualtat. A Catalunya concretament, en aquest 2011 s’ha suprimit la Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball i el Pla Estratègic sobre els usos i la gestió del temps a la vida quotidiana.
Per aquests motius, Femitic vol donar veu a les dones perquè expressin, a través del seu talent artístic, les següents propostes:
- Denunciar les desigualtats entre dones i homes en l’àmbit laboral
- Incentivar la formació i la incorporació de la dona al mercat laboral
- Fomentar l’auto-ocupació, l’emprenedoria i el lideratge femenins
- Posar de relleu la importància de la conciliació laboral/familiar/personal
- Aportar solucions amb perspectiva de gènere a l’actual crisi econòmica
Recorda que Femitic 2011 es presenta el proper 9 de juny, a les 19 hores, a la Cocteleria Milano de Barcelona (+ informació). Estàs convidada!
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada