Dones en Xarxa s’ha posat en contacte amb l’equip de Campeonas.com que, molt amablement, ha accedit a contestar la següent entrevista, tot i trobar-se immersos en diversos projectes, com ara un campament de lideratge per a infants i la gestió de diversos esdeveniments esportius.
Com neix la iniciativa de crear un portal de notícies exclusivament dedicat a l’esport femení espanyol?
Som un grup de persones aficionades als esports. La iniciativa sorgeix en descobrir que tenim més de 706.000 atletes federades, que estan entrenant molt dur, a un gran nivell, aconseguint èxits importants i són totalment invisibles per als mitjans. Els seus èxits són tot just coneguts. No descobrim res si diem que l’esport femení no té, de cap manera, la mateixa cobertura que el masculí. Així vam decidir crear Campeonas.com per cobrir la major quantitat de disciplines possibles i recollir informació dels esdeveniments sense importar la seva magnitud ni regió geogràfica on es desenvolupen. El sol fet que una esportista estigui practicant esport en la seva disciplina és notícia a Campeonas.
La vostra web compta amb diverses seccions (Competició nacional, Aquàtics, Esports d’hivern, etc.). Ens ha cridat l’atenció la possibilitat que oferiu de crear un blog dins de la vostra plataforma. Com s’està desenvolupant aquesta blogosfera i quins tipus de blocs podem trobar-hi?
Vam descobrir que molts clubs esportius, atletes, entrenadors o aficionats no tenen presència a Internet, així que vam decidir oferir blocs gratuïts perquè ells mateixos els dissenyin al seu gust. S’estan integrant institucions esportives, atletes, jugadores, esportistes, etc. També els assessorem si tenen dubtes a l’hora de fer-ho. Al seu torn a nosaltres se’ns fa més senzill conèixer quina és la seva actualitat esportiva.
Publiqueu notícies extretes d’altres mitjans i contingut propi, però també històries que us envien els vostres lectors i lectores (a través de prensa@campeonas.com). ¿Com va aquesta participació i quin tipus d’informacions us solen arribar?
Recollim informacions sobretot de petits diaris de regions espanyoles, que solen oferir informació sobre competicions locals. També realitzem cobertures d’esdeveniments que podem presenciar pel nostre compte.
Sobre la participació dels lectors/es, rebem sobretot notes de premsa de periodistes, federacions, clubs, entrenadors/es, representants d’atletes, pares i mares, amigues, etc. Fins i tot les pròpies esportistes després d’acabar la carrera o esdeveniment ens les envien. Estem oberts a tot tipus d’informació. Tot el que involucri una esportista espanyola o una activitat esportiva femenina realitzada a Espanya té lloc al nostre portal.
Teniu una política de no intromissió en la vida privada de les esportistes. Creieu que l’esport femení és frivolitzat en els mitjans, potser en major mesura que el masculí?
En part sí. Moltes vegades, sobretot en el cas de les tenistes, les esportistes resulten ser més mediàtiques per la seva bellesa que pels seus èxits esportius. A Campeonas.com s’apunta sobretot al que l’esportista realitza en la seva disciplina. Una cosa és informar de la seva situació i una altra cosa és escodrinyar en la seva vida privada. Si és un escàndol de gran transcendència que esquitxa la carrera (dopatge, retirada de medalles, apostes fraudulentes) es dóna la notícia, però no es busca aconseguir visites amb un títol escandalós.
Desafortunadament, hi ha certa tendència a associar l’esport a imatges de dones "lleugeres de roba". Ho hem vist recentment en els reportatges sobre la Copa Amèrica de futbol masculí, on algunes aficionades han ocupat gairebé tant espai informatiu com els resultats esportius. Què opineu sobre la cosificació del cos de la dona en l’esport?
Creiem que és lamentable, que amb la qualitat d’esportistes que hi ha a nivell mundial, que estan entrenant amb la mateixa intensitat que els nois, que competeixen al més alt nivell i guanyen, hagin de ser reconegudes per mostrar una mica de pell. A Campeonas.com no s’ofereix aquest tipus d’informació.
El recent Mundial de Futbol femení ha tingut molt bona acollida per part del públic. Creieu que és l’inici d’un canvi profund en la mentalitat de mitjans i aficionats/es cap a l’esport femení o "una moda passatgera"?
És un punt de partida, li ha donat un gran impuls… però el futbol femení no s’ha inventat ara. Ha aconseguit records d’audiència: més de 770.000 persones van veure els partits en els estadis, més de 25.000 per partit. De 900.000 entrades es van vendre 782.000. Els quatre partits del grup d’Alemanya van conquistar a una mitjana de més de 14 milions de teleespectadors/es. Als EUA, una mitjana de més de 14.1 milions de persones van veure la final entre el seu país i el Japó, arribant als 21.1 en els penals. Japó va tenir una mitjana de 10.4 milions i durant els penals van ser més de 15 milions els japonesos i japoneses enganxats al televisor. En França, la final la van veure 1.226.000 espectadors/es, etc. Ha tingut una gran difusió, ara cal aprofitar-la i anar a per més. Quan s’emeten esports femenins tenen prou audiència.
Quines mesures penseu que s’haurien d’adoptar perquè l’esport femení tingués una major presència en els mitjans?
Si no emetem esports femenins, com anem a mesurar la seva audiència? Cal emetre continguts que satisfacin tant a homes com a dones. La clau passa per oferir un bon producte, captar l’atenció del públic amb propostes atractives que puguin portar èxits.
A tall d’exemple el cas del Perfumeries Avinguda la passada temporada a Europa i aquest el CB Illes Canàries. Han tingut molta repercussió en els mitjans i segurament, si es torna a arribar a una instància similar, la televisió pot interessar-se en una transmissió com passa amb la Selecció Espanyola d’aquest esport. També amb les ascensions d’Edurne Pasaban.
A més, cal apostar molt per les competicions internacionals. El Comitè Olímpic Internacional (COI) hauria d’esforçar-se més, fer més pressió sobre els governs perquè la dona s’incorpori del tot. Que els patrocinadors s’animin a invertir perquè l’esport femení competeixi en igualtat. Que s’inverteixi més des de les institucions. Inculcar que les dones esportistes, igual que els homes, representen a Espanya.
A nivell de mitjans web, allò principal és encoratjar a les diferents Federacions i institucions esportives a enviar notes de premsa als mitjans informant dels esdeveniments. Difícilment un mitjà digital negarà espai a alguna cosa que ve ben redactada i amb informació important.
Tenim jugadores i atletes que han guanyat tot, que tenen un gran talent i carisma, són un bon referent i una gran imatge per ser utilitzada com a model a seguir per altres.
Penseu estendre la vostra presència a altres països, a les xarxes socials? Com beneficia Internet a la difusió d’informacions que, per altres vies, tenen una repercussió molt limitada?
Estem en plena expansió. Hem inaugurat Campeonas a Xile, Mèxic i Uruguai. També estem tancant altres països de parla hispana on la cobertura femenina és molt menor que a Espanya. Interactuar amb seguidors a Twitter i Facebook és una cosa que tenim pendent i que serà abordada en breu.
Pel que fa a Internet creiem que és una eina fantàstica que ens permet, amb prou feines uns clics, conèixer l’actualitat de qualsevol esportista en el món. Si ens queixem de la poca cobertura que té l’esport femení en els mitjans actualment, tan sols pensin en el que era quan no hi havia Internet.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada