dimarts, 22 de març del 2011

L’educació i el compromís dels professionals de la comunicació, claus per eradicar el sexisme dels mitjans

dimarts, 22 de març del 2011
Ahir, 21 de març, va tenir lloc, a la Sala d’Actes del Centre de Recursos Juvenils Mas Fonollar, la presentació de la campanya de l’Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació, que enguany porta per títol Desfalca els estereotips, i la taula rodona Sexisme i estereotips de gènere als mitjans: què podem fer des de l’àmbit local?.

L’acte, que va comptar amb unes 15 persones assistents, majoritàriament dones, va ser inaugurat per la Regidora de Polítiques d’Igualtat, Salut i Consum de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet, Ángeles Peláez. La presentació de la campanya de l’Observatori va anar a càrrec de l’agent d’igualtat del municipi, Elena Casanova.

Amb Desfalca els estereotips, l’Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació demana una major diversitat en la representació de les dones als mitjans i denúncia la pressió que aquests exerceixen sobre els seus cossos.

Enguany, la campanya compta amb un manifest, Per una representació més diversa: MÉS creativitat i MENYS estereotips , al qual s’hi poden adherir persones a títol individual i entitats des de la pàgina web de l’Observatori, i amb un concurs de falques radiofòniques no sexistes (feu click aquí per veure les bases).

La taula rodona, Sexisme i estereotips de gènere als mitjans: què podem fer des de l’àmbit local , va comptar amb la participació de les periodistes Lídia Guinart i Rosa del Amo, i de la professora Emiliana Corral.

Guinart va repassar el Decàleg per un bon tractament de les dones en els mitjans de comunicació que un grup de colomenques van elaborar, fa uns mesos, a través d’un taller organitzat pel Centre d’Informació i Recursos per a les Dones de Santa Coloma (CIRD).

Per il·lustrar la necessitat de la creació i posada en pràctica d’aquest decàleg, Guinart va mostrar alguns exemples de publicitat i informacions sexistes aparegudes als mitjans recentment, entre elles, anuncis de cotxes, motocicletes i electrodomèstics, i notícies sobre successos, política i esports.

Per la seva banda, Corral va explicar com el professorat de l’Institut Numància treballa amb els i les alumnes el tema dels estereotips de gènere a través d’assignatures com, per exemple, la de música o la d’arts visuals i plàstiques.

"Els i les adolescents es saben molt bé la teoria, però es senten molt a gust, massa a gust, reproduint rols sexistes", va comentar Corral en relació als exercicis de role-playing realitzats a classe. "Capten amb facilitat les actituts més evidents, però no així les més subtils", va puntualitzar.

Tota la taula va estar d’acord en què l’educació és una eina clau per combatre les desigualtats de gènere. Però "un personatge masculí que aparegui rentant els plats en una sèrie de televisió serveix més que tres hores de xerrada a l’aula", va enfatitzar Corral.

Per últim, del Amo va començar la seva exposició amb la projecció del tràiler del documental Desenfocament de gènere, realitzat per Ajuda en Acció, i que pretèn fer visible la importància que tenen els mitjans de comunicació en la lluita contra la desigualtat de gènere.

A continuació, del Amo va destacar algunes dades estadístiques amb les que intentava explicar el per què del sexisme als mitjans, la més significativa de les quals va ser el fet de que, tot i que el 60% d’estudiants de Periodisme són dones, només el 12% arriben a les juntes directives de les empreses de comunicació. També va comentar que, segons estudis recents, les dones només apareixen en el 24% de les informacions, i només en són protagonistes en el 13% dels casos.

Tot això es deu, va concloure del Amo, a una certa inèrcia en la manera de fer dels i les professionals - que es superaria, per exemple, amb la inclusió d’una assignatura sobre gènere a la carrera universitària -, i als interessos comercials dels mitjans que, al cap i a la fi, va recordar, són empreses en busca de beneficis.

L’acte va concloure amb un torn de preguntes per part d’algunes de les assistents - com la Gemma, la Pilar, la Marisa, l’Agustina o la Francisca -, que van posar sobre la taula temes com ara la manera d’incloure als i les estudiants nouvingudes en les classes sobre gènere, el paper de les dones en les revoltes que estan tenint lloc al món àrab, o l’impacte que els reality-shows com Gran Hermano tenen en la joventut i en la seva forma de percebre els rols de gènere.

Podeu veure totes les fotografies de l’acte a la Galeria de Flickr de Dones en Xarxa.

PUBLICAT A DONES DE SANTA COLOMA EN XARXA

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

 
Diari d'una Dona en Xarxa. Design by Pocket